נגיף הזיקה מתפשט ברחבי העולם, ונכון להיום קיים סיכוי להידבק בו בזמן קיום יחסי מין.

הנגיף הוא מחלה שמקורה ביתושים, והתסמינים הנפוצים ביותר הם פריחה, חום, כאבי מפרקים ודלקת הלחמית הנמשכים מספר ימים עד שבוע – אבל עשויים לחלוף עד 8 שבועות לפני שבכלל תדעו שאתם נושאים את הנגיף.

נגיף הזיקה מסוכן במיוחד לנשים בהיריון, כי הוא עלול ליצור אצל העובר סיכון רציני למיקרוצפליה, שהיא מום מולד חמור המתבטא בלידה של תינוקות עם ראש קטן, וכיום קיימים דיווחים על העברת הנגיף בזמן קיום יחסי מין.

האם נגיף הזיקה הוא זיהום המועבר ביחסי מין?

ככל הידוע, נגיף הזיקה מועבר בעיקר על ידי יתושים, אולם לאחרונה דווח על העברתו בזמן קיום יחסי מין. המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) בארה"ב המליצו לנשים בהיריון להימנע מקיום יחסי מין או להשתמש בקונדום אם הפרטנר/ית שלהן ביקר/ה באזור הנגוע בנגיף הזיקה. בינתיים נערך מחקר שמטרתו לברר פרטים נוספים באשר לאופן העברת המחלה.

האם שימוש בקונדום יגן עליי מפני הידבקות בנגיף הזיקה?

ככל הידוע, נגיף הזיקה מועבר בעיקר על ידי יתושים, ולכן המניעה צריכה להתמקד בראש ובראשונה בצמצום אוכלוסיות היתושים והגנה מפני עקיצות. קיימים דיווחים על העברה של נגיף הזיקה בעקבות קיום יחסי מין, וה-CDC בארה"ב המליצו לנשים בהיריון להגן על עצמן באמצעות הימנעות מקיום יחסי מין או שימוש בקונדום אם הפרטנר/ית שלהן ביקר/ה באזור הנגוע בנגיף הזיקה. שימוש עקבי ויעיל בקונדומים מלטקס מציב מחסום משמעותי מאוד בפני הידבקות בזיהומים המועברים ביחסי מין (STIs).

איני גר/ה באזור הנגוע בנגיף הזיקה, האם אני בסיכון?

ראשית, האם הפרטנר/ית שלכם או אתם עצמכם נסעתם לאחד האזורים הנגועים? אם חזרתם מחו"ל ממש לאחרונה, ואם יתוש עקץ אתכם שם, ייתכן שלא תדעו אפילו שאתם נושאים את הנגיף: הנגיף יכול לדגור בגוף ללא ידיעתכם עד 8 שבועות. גם אם קיימתם לאחרונה יחסי מין עם מישהו שנסע לחו"ל אתם נמצאים בסיכון.

משום כך, עד שתהיו בטוחים במאה אחוז שלא נדבקתם בנגיף, הגנו על עצמכם ועל הזולת. אם אתם מתכננים לנסוע לחו"ל, השתמשו בקונדום והגנו על עצמכם מפני עקיצות יתוש.

שנית, כמו בכל מקרה של STI, בפעם הראשונה שאתם שוכבים עם פרטנר/ית חדש/ה סביר להניח שאין לכם ידע מלא לגבי מצב הבריאות המינית שלו/ה. השתמשו בקונדום כדי להגן על עצמכם מפני STIs, לא רק מפני נגיף הזיקה.

לפרטים ספציפיים יותר על נגיף הזיקה, בקרו באתר האינטרנט של המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן, בכתובת www.cdc.gov, או באתר של ארגון הבריאות העולמי, בכתובת www.who.int.

מקורות